کشاورزی در عصر تغییرات اقلیمی

کشاورزی اقلیم-محور

برای پایداری و بهبود امنیت غذایی، و ادامه فعالیت‌های کشاورزی با وجود خسارات تغییرات اقلیمی به چه راهکارهایی نیاز داریم؟

تاثیرات مخرب تغییرات اقلیمی بر کشاورزی

سرمازدگی، خشکسالی، سیل، یا شیوع آفات جدید و ناشناخته چگونه فعالیت‌ها و زندگی یک کشاورز را دستخوش تغییر می‌کنند؟

سازگاری با آسیب‌های تغییرات اقلیمی

چطور می‌توانیم با اقدامات ساده، کاربردی، و قابل انجام آسیب‌های تغییرات اقلیمی را بر فعالیت‌های کشاورزی خود به حداقل برسانیم؟

تاثیر تغییرات اقلیمی بر دنیای ما غیرقابل انکار است. در این میان، آسیب‌های جبران‌ناپذیری متوجه کشاورزان هستند، چراکه هرگونه تغییرات و نوسانات ناگهانی در دما، بارش، یا دسترسی به آب تاثیر مستقیمی بر تولید محصول و درآمد این قشر خواهد داشت. در سال‌های گذشته بارش تگرگ، سرمازدگی، و کم‌آبی در کشور ما زیان‌های مالی فراوانی را بر کشاورزان تحمیل کرده، و تاثیر این عوامل در سال‌های آینده صرفا تشدید خواهد شد.

سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) اخیرا دوره‌هایی را به منظور آشنایی کشاورزان با پیامدهای تغییرات اقلیمی و نحوه سازگاری با تاثیرات مخرب آن‌ تهیه کرده است. ما در مرکز نوآوری پسته دانشگاه دامغان سعی داریم با گردآوری و ترجمه این مطالب، سهمی در آگاهی‌سازی کشاورزان کشورمان و ایفای مسئولیت اجتماعی خود در این زمینه داشته باشیم.

محور تمام این آموزش‌ها، مفهومی به نام «کشاورزی اقلیم-محور» یا Climate-Smart Agriculture است. برای آشنایی با این مفهوم، توصیه می‌کنیم ویدئوی زیر را تماشا کنید.

برای مشاهده هر یک از مطالب، روی دکمه پخش ویدئو کلیک کنید

تجربیات موفق از کشورهای در حال توسعه

TOP